Ugrás a fő tartalomhoz
2026. október 11. | Brigitta

Jövő évtől jelentős kedvezmények iparűzési adóban

Létrehozva: 2026. október 09.  |  Utoljára frissítve: 2026. október 09.

Eger Megyei Város Közgyűlése elfogadta a jövő évi helyi iparűzési adóra vonatkozó szabályokat, 2027. évtől jelentős kedvezmények lépnek életbe


Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 2026. szeptember 30-i ülésnapján tizennégy igen, nulla nem és egy tartózkodás mellett elfogadta a jövő évtől életbe lépő iparűzési adóról szóló helyi szabályozást. A 2027. évtől igénybe vehető kedvezmény és mentesség miatt több ezer Egerben tevékenykedő vállalkozó adója csökkenhet.

 

Az Önkormányzati rendelet már olvasható a Nemzeti Jogszabálytárban Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 17/2026. (IX. 24.) önkormányzati rendelete - Nemzeti Jogszabálytár és honlapunkon https://www.eger.hu/hu/adougyek/jogszabalyok/onkormanyzati-rendeletek/c/2027-  is.

 

Az iparűzési adó évi mértéke - változatlanul - a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben (továbbiakban: Htv.) meghatározott adóalap 2%-a lesz. Az adózónak általános esetben a 2027-es adóévről az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig (azaz, 2028. május 31-ig) kell majd az adóbevallást benyújtania. A helyi rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Htv., az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény és az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény rendelkezései az irányadók.

 

Az Önkormányzat - adóbevallás benyújtás mellett - adómentességet biztosít 2027. évtől annak a vállalkozónak, akinek/amelynek a Htv. 39. § (1) bekezdés, illetőleg a Htv. 39/B. § alapján számított vállalkozási szintű adóalapja nem haladja meg a 2,5 millió forintot. Így, ezen vállalkozó 2027. évtől Egerben teljes helyi iparűzési adómentességet élvezhet.

 

Egyúttal az Önkormányzat rendeletében a háziorvos, védőnő vállalkozó* számára 2027. évtől adókedvezményt nyújt feltéve, ha annak vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 40 millió forintot nem haladja meg. 2027. évtől Egerben ezen háziorvos, védőnő vállalkozó bevallásában 50 százalékos helyi iparűzési adókedvezményt vehet igénybe.

 

A Htv. korlátozó szabálya** miatt, ha a kisvállalkozó az adó alapjának egyszerűsített meghatározásával él, akkor a helyi iparűzési adóban adómentességre, adókedvezményre és adócsökkentésre továbbra sem lesz jogosult. Ezért azon kisvállalkozónak***, aki már kérte 2026. évre az adó alapjának egyszerűsített meghatározását, majd célszerű felülvizsgálnia ezt az egyébként kedvező adózási formát ugyanis, ha számára kedvezőbb az adó megállapítása az életbe lépő helyi mentesség, kedvezmény miatt, úgy a 2026. évről bevallást kell benyújtani (2027. május 31-ig) és abban jelezni, hogy majd vissza kíván térni az általános adómegállapítási módra****.

 

* Háziorvos, védőnő vállalkozó: az a vállalkozó, aki/amely – gazdálkodó szervezetként vagy egyéni vállalkozóként – külön jogszabály alapján háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi alapellátási vagy védőnői tevékenységet végez és nettó árbevételének legalább 80%-a e tevékenység (tevékenységek) végzésére vonatkozó, az egészségbiztosítási szervvel kötött finanszírozási szerződés alapján az Egészségbiztosítási Alapból származik.

** Htv. 39/A. (11) bek.

*** Az a vállalkozó, akinek/amelynek az adóévben a bevétele nem haladja meg a 25 millió forintot, a 120 millió forintot, feltéve, hogy az adóévben a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet végző átalányadózónak minősül, az adóévi adó alapját a (2) bekezdésben foglaltak szerint is megállapíthatja. (39/A.§)

**** 26HIPAK-Választás a következő adóévre történő egyszerűsített adóalap-megállapításról: ebben a sorban jelentheti be az adózó, a következő (2027) adóévre a Htv 39/A. §-a alapján alkalmazható egyszerűsített tételes adóalap-megállapítás igénybevételét. A mező kitöltése nem kötelező, azonban a mező kitöltése bejelentésnek minősül. A mezőt azon adózóknak kell kitölteni, akik a következő adóévre (2027) történő tételes, egyszerűsített adóalap-megállapítást kívánják választani (1-es értéket kell jelölni) vagy azt kívánják bejelenteni, hogy a következő (2027) adóévre nem kívánják a tételes egyszerűsített adóalap-megállapítást választani (2-es értéket kell jelölni). Fontos! A 2026. évben egyszerűsített tételes adóalap-megállapítást választó adóalanyoknak akkor szükséges bejelentést tenni, ha NEM kívánják az egyszerűsített tételes adóalap-megállapítás alapján megállapítani az adóalapjukat. Amennyiben az adózó nem tesz ezzel ellentétes bejelentést, akkor azt úgy kell tekinteni, hogy a 2027. évben az egyszerűsített adóalap-megállapítás alapján kívánja az adóalapját megállapítani.

 

Eger, 2026. október hó


Korsós László s.k.
Eger Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Adóiroda vezetője



< Vissza
Intézze ügyeit elektronikusan!